Städer som börjar på V

När Romarriket föll grundade ett gäng flyktingar en statsstad på några öar i en lagun. Jag pratar om det adriatiska havets pärla – Venedig. Venedig är känd från Shakespeares Othello, Hemingways Över floden in bland träden, Manns Döden i Venedig (ett omoraliskt exempel, fast de andra är inte helt moraliska heller)…

Om (när?) det amerikanska riket faller, kan vi leka med tanken på att flyktingar kommer att grunda en lika unik och vacker statsstad som Venedig. Eftersom jag har besökt Vancouver, British Colombia, Kanada och eftersom en av mina favoritförfattare är från Vancouver, nämligen Douglas Coupland, är det kul att tänka sig just Vancouver kommer att bli den statsstaden. Couplands romaner Girlfriend in a coma och Jpod, utspelas i staden. Andra författare från Vancouver, är William Gibson som flyttade dit, från USA, i samband med Vietnamnkriget. Och ett nummer av en litterär tidskrift (Mono) jag läste nämner Evelyn Lau. Hon är dotter till migranter från Hong Kong. Hon rymde hemifrån och levde på gatan, med tillhörande prostitution och drogmissbruk, i Vancouver. Jag har inte läst något av henne, men hon skriver om Vancouver.

Mina foto från Venedig respektive Vancouver. Kan vi tänka oss Vancouver som nästa Venedig.

20170607_103737-pano-e1530103712570.jpg

img_20150228_120358-1.jpg

Lämna en kommentar